عمل جراحی معمول‌ترین درمان برای سرطان معده است که می‌تواند به صورت باز یا لاپاروسکوپیک انجام شود 

:  عمده عمل جراحی سرطان معده وجود دارد که عبارتند از دو نوع

 1- ناکامل: جراح بخشی از معده مبتلا به سرطان را بر می‌دارد. غدد لنفاوی مجاور و دیگر بافت‌ها نیز ممکن است برداشته شوند

 2- کامل: پزشک تمام معده، غدد لنفاوی مجاور، بخش‌هایی از مری و دیگر بافت‌های نزدیک تومور را بر می‌دارد در مواردی طحال نیز برداشته می شود. سپس جراح مری را مستقیماً به روده کوچک وصل می‌کند .

در سرطان معده، نگرانی راجع به خوردن بعد از عمل جراحی امری طبیعی است. جراح در ضمن عمل، یک لوله برای تغذیه در درون روده کوچک تعبیه می کند. این لوله به بیمار کمک می‌کند در حالی ‌که دوره نقاهت را می‌گذراند، تغذیه کافی هم دریافت کند.

کاهش وزن پس از جراحی سرطان معده، بطور معمول پیش می آید و برای مقابله با آن باید در تغذیه خود تغییر ایجاد کنید. مشکل شایع دیگر پس از عمل معده، سندرم دامپینگ است. این مشکل وقتی اتفاق می‌افتد که غذا یا مایع به سرعت وارد روده کوچک شود. این امر می‌تواند باعث انقباض عضلات شکم، نفخ، اسهال، سرگیجه و تپش قلب شود. خوردن وعده‌های کوچک‌تر از سندرم دامپینگ جلوگیری می کند. همچنین شاید لازم باشد غذاها و نوشیدنی‌های خیلی شیرین مانند کلوچه‌ها، آبنبات، سودا و آبمیوه‌ها را کاهش دهید. شاید مکمل‌های روزانه ویتامین و مواد معدنی مانند کلسیم لازم باشد همچنین ممکن است به تزریق ویتامین ۱۲B نیاز پیدا کنید.

پس از جراحی، زمان بهبودی در هر شخص متفاوت است. در چند روز اول احساس ناراحتی می کنید. برای مقابله با درد، داروهایی را برای شما تجویز می کنند. پس از جراحی، اگر شما به مسکن بیشتری نیاز داشتید، پزشک برنامه شما را با وضعیتتان مطابقت می دهد.

بسیاری از بیماران که عمل جراحی معده دارند، برای مدتی احساس ضعف و خستگی می‌کنند. عمل جراحی گاهی باعث یبوست یا اسهال می شود. معمولاً با بروز این علایم، رژیم غذایی را تغییر می دهند و یا با استفاده از دارو به مقابله با آن می پردازند.